Archive for april, 2010

Nederlander eet steeds meer sushi

Nederland eet steeds meer sushi. De Hollandse pot bestaat allang niet meer uit stamppot en zuurkool. Het broodje shoarma, …… Lees verder: Nederlander eet steeds meer sushi

View full post on Dieet

Humeur en chocolade

Mensen die regelmatig chocolade eten zijn depressiever dan mensen die dit niet doen.

Volgens onderzoekers van de University of California zijn mensen die …… Lees verder: Humeur en chocolade

View full post on Dieet

Alli, hulp bij diëten

t2 alli big Alli, hulp bij diëten

Afvallen met Alli, geen dieet maar kan wel ondersteunen bij een dieet.
Alli is een pil waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het gebruikt kan worden om af te vallen. Alli is vrij verkrijgbaar zonder doktersrecept.

Alli en afvallen

Het aantal kilo’s dat je afvalt met Alli verschilt van persoon tot persoon. Belangrijk is om te vermelden dat Alli een hulpmiddel is bij het afvallen en is bedoeld ter ondersteuning.

De pil werkt dus uitsluitend als je zelf ook met je gewicht bezig met, of het nu is via een dieet, veel bewegen en sporten, of je eet gewoon gezond. De producenten van Alli beweren dat voor elke 2 kilo die je verliest de pil voor een extra afname van 1 kilo zorgt. Alli is daarmee een hulpmiddel.

Het precieze aantal kilo’s dat je via de Alli pil zal afvallen verschilt per persoon. Wanneer na 12 weken niet tenminste 5% gewichtsverlies heeft opgetreden, dan moet het gebruik van Alli worden gestopt.

Hoe werkt Alli?

Orlistat, online verkrijgbaar onder de naam Alli en als recept verkijgbaar onder de naam Xenical, vermindert de werking van de stoffen die ervoor zorgen dat vet in het lichaam worden opgenomen. Een groot deel van het vet komt daardoor in de darmen terecht en wordt niet opgeslagen in het lichaam met gewichtsverlies als resultaat. Het middel voorkomt dus dat ons lichaam vet opneemt van het voedsel wat tot ons nemen. Orlistat wordt in combinatie met een dieet voorgeschreven.

Bijwerkingen van Alli

Belangrijk bij het gebruik van Alli is dat je dit doet in combinatie met een calorie- en vetarmdieet. Doe je dit niet en eet je te veel vet dan kun je te maken krijgen met vervelende bijwerkingen zoals extreme diaree of zelfs ongewild ontlastingverlies. Je krijgt in het begin last van je darmen en van winderigheid. Hoe meer vet je eet des te groter zullen de bijverwerking zijn, omdat het niet verteerde vet uit je lichaam verwijdert wordt. Deze verschijnselen zullen zich zeker in het begin voordoen, omdat je lichaam nog moet wennen aan het middel.

Alhoewel deze bijverschijnselen aanzienlijk kunnen worden verkleind door je aan een vet arm dieet te houden, is het misschien wel een extra motivatie om je aan te moedigen om je aan je dieet te houden.

Beperkingen aan gebruik van Alli

Er zijn een aantal voorwaarden aan het gebruik van Alli verbonden. Alli is niet geschikt voor personen onder de 18 jaar en voor mensen die een BMI hebben onder de 28. Voor het berekenen van je BMI, klik hier. Daarnaast moet je – zoals reeds aangegeven – Alli pas gaan gebruiken wanneer je een dieet volgt in combinatie met regelmatige beweging.

Kortom, Alli is niet een middel op zich, maar stimuleert het gebruik van gezonde voeding en een gezondere levensstijl.

South Beach Dieet

t2 south beach diet klein South Beach Dieet
Het South Beach dieet is een dieet waarbij je leert te vertrouwen op de goede koolhydraten en de goede vetten. Heb je deze leefwijze onder de knie dan weet je de slechte koolhydraten en slechte vetten te vermijden, waardoor je gezondheid vooruit gaat en je gewicht verliest. Deze gezonde leefwijze van het South Beach Dieet realiseer je in 3 fasen.

Fase 1

De eerste twee weken eet je gewone porties vlees, kip, kalkoen, vis en schaaldieren. Hierbij eet je ook voldoende groenten. In deze eerste twee weken zijn brood, rijst, aardappelen, pasta, fruit en andere koolhydraatrijke producten niet toegestaan. Kaas, noten, eieren en olijfolie staan wel op het menu. Het is de bedoeling zoveel te eten tot je verzadigd bent en je wordt aangemoedigd een tussendoortje te nemen. Dit is fase 1.

Fase 2

In fase 2 begin je weer goede koolhydraatrijke voedingsmiddelen aan je dieet toe te voegen. Denk aan fruit, en volkoren producten. Producten met een laag glycemische waarde. In deze fase verlies je nog ongeveer een halve kilo tot een kilo gewicht per week. Hoelang deze fase duurt, hangt af van het doel dat je wilt bereiken. Als dit doel bereikt is ga je over naar fase 3.

Fase 3

De insteek van deze fase is om het niet meer als een dieet te zien, maar als een ‘leveswijze’. Je eet gewone producten, maar met in het achterhoofd de basisregels van het South Beach Dieet.

Bij het South Beach Dieet word je gestimuleerd zoveel mogelijk volwaardige voedingsmiddelen te eten die niet bewerkt zijn, maar puur en vers. Denk bijvoorbeeld aan volkoren producten en vers geperst sap i.p.v. sap uit een pak. Grondlegger Dr. Agatston raad aan om iedere dag een goede multivitaminepil te slikken, gecombineerd met visoliecapsules (omega-3 vetzuren). Overige bouwstoffen voor het lichaam worden voldoende uit de gezonde voeding gehaald.

Het eiwit dieet van Dr. Frank (NL)

dr. frankDan nu het eerste dieet, het eiwit dieet van Dr. Frank. Een Nederlander wiens dieet op dit moment erg hot is !
Het Dr. Frank dieet is gebaseerd op een koolhydraatarm, eiwit verrijkt dieet.
Het dieet is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek dat is verricht door…….. Dr. Frank.

Voordelen van het Dr. Frank dieet

1. De eiwitten die je binnen krijgt werken verzadigend, dit betekend met andere woorden dat het hongergevoel niet terugkomt.
2. Het verbranden van vet heeft niet tot gevolg dat de spiermassa verdwijnt.

Het dr. Frank dieet is dus bevorderlijk voor het afvallen maar tegelijk zorgt het ook dat de behaalde resultaten makkelijker worden behouden.De spieren worden niet afgebroken.
Een echt mannendieet dus en hiermee voorkom je het beroemde jojo- effect. Wil je het jojo- effect definitief aanpakken dan betekend dat dat je ook je levensstijl moet veranderen.

Hoe werkt een eiwit dieet precies?

Je valt makkelijker af met het gebruik van eiwitten al of niet in combinatie met koolhydraatarme voeding.
Zoals eerder gezegd geven eiwitten het verzadigende gevoel dat zorgt dat je vol zit en ze behouden je spiermassa tijdens het afvallen.
Dit is essentieel omdat de spieren de grootste energie verbruikers zijn van het mensenlijk lichaam.
Een van de redenen dat mannen eerder afvallen dan vrouwen is dus dat mannen meer spiermassa hebben dan vrouwen.

Algemene richtlijnen voor een koolhydraat arm dieet:

Het is van belang dat de balans tussen de eiwitten en koolhydraten in gaten gehouden wordt.
Let daarbij op de volgende zaken:

  • Eiwitten: Eet vooral mager wit vlees, zonder vet. Het liefst vis. Omdat je van eiwitten snel verzadigd raakt, lukt het je meestal niet om daar veel van te eten.
    Neem een lekker stukje vlees of vis (altijd zonder paneermeel, dat zijn koolhydraten) of maak van kaas en plakjes vezelrijke groente een omelet.
  • Vetten: Eet voornamelijk onverzadigde vetten, deze vindt je vooral in vloeibare vetten zoals olijfolie.
  • Salades: Deze dienen vooral te bestaan uit groenten zoals sla, radijs, komkommer, champignons en paprika.
    Maak de salade nog lekkerder met een lekker plakje kalkoen, kip of Franse kaas.
  • Groenten: Er is een ruim aanbod groenten waaruit je kan kiezen. Het beste doe je er aan om geen peulvruchten, mais en doperwten te gebruiken.
  • Afwisseling: Afwisseling is heel belangrijk. Wees dus vooral creatief en varieer in de keuzes.
  • Fruit: Het is niet raadzaam om veel fruit te eten. Fruit bevat van nature vruchtensuiker, zijn ook koolhydraten.
    Kan je echt niet van fruit afblijven, neem dan eens in de 2 of 3 dagen een stuk fruit. Begrijp me niet verkeerd, fruit is heel gezond.
    Enkel voor het dieet is het tijdelijk taboe. Wanneer je je streefgewicht hebt bereikt kan je weer geleidelijk aan fruit gaan eten.
  • Calcium: Als je te weinig kaas eet kan het zijn dat het Dr. Frank dieet te weinig calcium bevat, voor de korte termijn is dat niet zo erg,
    maar gebruik je het dieet langer dan drie maanden dan is het verstandig een beetje extra calcium te nemen.Zorg dan dat je naast dit dieet per dag 500 mg extra calcium binnenkrijgt.

Wat mag ik als tussendoortje eten?

Tijdens het dieet mag je meer eten dan je zou denken. Je kunt namelijk allerlei producten eten zolang ze maar geen koolhydraten bevatten.
Maak bijvoorbeeld eens lekker een tussendoortje zoals asperges met ham, augurk met boterhamworst of plakjes komkommer met roomkaas.
Voor meer informatie raad ik je aan het boek te kopen, daar staan ook gelijk een groot aantal recepten in.

Hoeveel val ik per week af?

De belangrijkste vraag van een dieet is natuurlijk, hoeveel ga ik afvallen. Met het dr. Frank dieet val je gemiddeld één kilo per week af.
In de praktijk blijkt vaak dat mensen veel méér gewicht verliezen. Maar het kan ook langzamer gaan. Dit komt omdat ieder mens zijn eigen afvaltempo heeft.

Wat als je BMI lager dan 25 is?

De BMI (Body Mass Index) is een formule om te kijken of je een gezond gewicht hebt.
De BMI wordt berekend door je gewicht in kilogrammen te delen door je lengte maal je lengte (=lengte in het kwadraat).
Een BMI boven 25 wordt al overgewicht genoemd. Als je BMI lager is dan 25 dan heeft een eiwittendieet minder zin. Je hebt dan namelijk geen echt overgewicht.

Ik heb mijn streefgewicht bereikt, hoe nu verder?

Wanneer je je ideale gewicht bereikt hebt is het noodzaak om niet terug te vallen in je oude levenstijl.
Dus zorg ervoor dat je voldoende blijft bewegen en gezond blijft eten. Langzaam kan je weer gezonde koolhydraten toevoegen aan je voedingspatroon.

Conclusie

Tot zover het Dr. Frank dieet, volgens velen een dieet wat goede en snelle resultaten boekt en waarbij het hongergevoel beperkt blijft. Wel een redelijk eenzijdig dieet, zorg dat je voldoende recepten verzameld. Zelf heb ik dit dieet niet gevolgd, omdat het zo nieuw is, maar dit dieet lijkt erg op het Atkins en South-Beach dieet en deze hebben toch bewezen dat afvallen met een eiwit dieet erg prettig en snel werkt.

Gezond slank met dr. Frank
Gezond slank met dr. Frank
Frank van Berkum