Welkom op “Mannen Dieet”

Bij deze heet ik alle mannen welkom op deze pagina.

Deze pagina gaat heel globaal over mannen, afvallen en dieten, een onderwerp waar nog relatief weinig over geschreven is.
De meeste informatie op het web gaat vaak over vrouwen en dieten maar het is geen geheim dat de moderne man er ook graag goed uitziet.
En dan ontkomen we er niet aan om ook eens een dieet te volgen.

Wie ben jij dan ?

Een geldige vraag, je kan inderdaad niet alles van een onbekende aannemen.
Ik ben Rob Schouten, een man van 32. Met mijn 1 meter en 98 centimeter een forse vent die helaas ook aan een dieet toe was.
Op een gegeven moment naderde ik die magische grens van 100 kilo, voor mij een teken dat er iets moest gebeuren.
Maarja, ik houd van lekker eten en een drankje op z’n tijd, dus dat werd een uitdaging.

Ik besloot me eerst te verdiepen in de verschillende soorten dieten en vervolgens het dieet uit te kiezen wat mij het snelst weer op gewicht zou brengen.
Een echte mannen aanpak dus, net als winkelen en dergelijke. Niet zoals de vrouwen doen : winkel in en winkel uit en maar niet kunnen slagen, oftewel het ene na het andere dieet proberen.
Nee, eerst uitzoeken wat je wil en dan pas actie ondernemen. Dat is de mannen manier !

Maar willen we afvallen of vet kwijt raken ?

En daar draait het om, afvallen kan iedereen als hij/zij maar minder gaat eten.
Maar dat is niet de bedoeling, het doel is om vet kwijt te raken en onze spiermassa te behouden.
Dus weg met dat buikje en de “man-boobs” maar welkom spieren !

Hoe gaan we dat doen dan ?

Bezoekjes aan de sportschool worden vaak gezien als enige mannelijke methode om gezond af te vallen, een dieet is immers voor vrouwen.
Niets is minder waar, ook al is sporten heel gezond en onmisbaar voor een strak lichaam in veel gevallen is een dieet voor de man toch geen overbodige luxe.
Maar laten we het dan wel proberen met stijl te doen, het is niet echt mannelijk om de hele dag aan een wortel te knagen…

Wat is nu precies een Mannendieet ?

Een Mannendieet is een dieet wat :

  • Geschikt is voor de bouw van een man
  • Geschikt is voor de levensstijl van een man
  • Past bij de ijdelheid van de man 
  • Een beetje “stoer” is
  • Niet te zweverig is
  • Snel resultaten laat zien

Ik zal proberen zoveel mogelijk dieten te bespreken en hun voor en nadelen te benoemen. En dan met name de dieten die geschikt zijn voor mannen.
Bij deze besprekingen zal ik zoveel mogelijk informatie geven, soms met links naar externe informatiebronnen, zodat je zelf een afweging kan maken over welk dieet te volgen.
Want er zijn veel verschillende dieten en niet iedereen zal evenveel baat hebben bij hetzelfde dieet. Ook speelt het te bereiken doel en de mate van volhouden een grote rol bij het kiezen van een geschikt dieet.

Het eiwit dieet van Dr. Frank (NL)

dr. frankDan nu het eerste dieet, het eiwit dieet van Dr. Frank. Een Nederlander wiens dieet op dit moment erg hot is !
Het Dr. Frank dieet is gebaseerd op een koolhydraatarm, eiwit verrijkt dieet.
Het dieet is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek dat is verricht door…….. Dr. Frank.

Voordelen van het Dr. Frank dieet

1. De eiwitten die je binnen krijgt werken verzadigend, dit betekend met andere woorden dat het hongergevoel niet terugkomt.
2. Het verbranden van vet heeft niet tot gevolg dat de spiermassa verdwijnt.

Het dr. Frank dieet is dus bevorderlijk voor het afvallen maar tegelijk zorgt het ook dat de behaalde resultaten makkelijker worden behouden.De spieren worden niet afgebroken.
Een echt mannendieet dus en hiermee voorkom je het beroemde jojo- effect. Wil je het jojo- effect definitief aanpakken dan betekend dat dat je ook je levensstijl moet veranderen.

Hoe werkt een eiwit dieet precies?

Je valt makkelijker af met het gebruik van eiwitten al of niet in combinatie met koolhydraatarme voeding.
Zoals eerder gezegd geven eiwitten het verzadigende gevoel dat zorgt dat je vol zit en ze behouden je spiermassa tijdens het afvallen.
Dit is essentieel omdat de spieren de grootste energie verbruikers zijn van het mensenlijk lichaam.
Een van de redenen dat mannen eerder afvallen dan vrouwen is dus dat mannen meer spiermassa hebben dan vrouwen.

Algemene richtlijnen voor een koolhydraat arm dieet:

Het is van belang dat de balans tussen de eiwitten en koolhydraten in gaten gehouden wordt.
Let daarbij op de volgende zaken:

  • Eiwitten: Eet vooral mager wit vlees, zonder vet. Het liefst vis. Omdat je van eiwitten snel verzadigd raakt, lukt het je meestal niet om daar veel van te eten.
    Neem een lekker stukje vlees of vis (altijd zonder paneermeel, dat zijn koolhydraten) of maak van kaas en plakjes vezelrijke groente een omelet.
  • Vetten: Eet voornamelijk onverzadigde vetten, deze vindt je vooral in vloeibare vetten zoals olijfolie.
  • Salades: Deze dienen vooral te bestaan uit groenten zoals sla, radijs, komkommer, champignons en paprika.
    Maak de salade nog lekkerder met een lekker plakje kalkoen, kip of Franse kaas.
  • Groenten: Er is een ruim aanbod groenten waaruit je kan kiezen. Het beste doe je er aan om geen peulvruchten, mais en doperwten te gebruiken.
  • Afwisseling: Afwisseling is heel belangrijk. Wees dus vooral creatief en varieer in de keuzes.
  • Fruit: Het is niet raadzaam om veel fruit te eten. Fruit bevat van nature vruchtensuiker, zijn ook koolhydraten.
    Kan je echt niet van fruit afblijven, neem dan eens in de 2 of 3 dagen een stuk fruit. Begrijp me niet verkeerd, fruit is heel gezond.
    Enkel voor het dieet is het tijdelijk taboe. Wanneer je je streefgewicht hebt bereikt kan je weer geleidelijk aan fruit gaan eten.
  • Calcium: Als je te weinig kaas eet kan het zijn dat het Dr. Frank dieet te weinig calcium bevat, voor de korte termijn is dat niet zo erg,
    maar gebruik je het dieet langer dan drie maanden dan is het verstandig een beetje extra calcium te nemen.Zorg dan dat je naast dit dieet per dag 500 mg extra calcium binnenkrijgt.

Wat mag ik als tussendoortje eten?

Tijdens het dieet mag je meer eten dan je zou denken. Je kunt namelijk allerlei producten eten zolang ze maar geen koolhydraten bevatten.
Maak bijvoorbeeld eens lekker een tussendoortje zoals asperges met ham, augurk met boterhamworst of plakjes komkommer met roomkaas.
Voor meer informatie raad ik je aan het boek te kopen, daar staan ook gelijk een groot aantal recepten in.

Hoeveel val ik per week af?

De belangrijkste vraag van een dieet is natuurlijk, hoeveel ga ik afvallen. Met het dr. Frank dieet val je gemiddeld één kilo per week af.
In de praktijk blijkt vaak dat mensen veel méér gewicht verliezen. Maar het kan ook langzamer gaan. Dit komt omdat ieder mens zijn eigen afvaltempo heeft.

Wat als je BMI lager dan 25 is?

De BMI (Body Mass Index) is een formule om te kijken of je een gezond gewicht hebt.
De BMI wordt berekend door je gewicht in kilogrammen te delen door je lengte maal je lengte (=lengte in het kwadraat).
Een BMI boven 25 wordt al overgewicht genoemd. Als je BMI lager is dan 25 dan heeft een eiwittendieet minder zin. Je hebt dan namelijk geen echt overgewicht.

Ik heb mijn streefgewicht bereikt, hoe nu verder?

Wanneer je je ideale gewicht bereikt hebt is het noodzaak om niet terug te vallen in je oude levenstijl.
Dus zorg ervoor dat je voldoende blijft bewegen en gezond blijft eten. Langzaam kan je weer gezonde koolhydraten toevoegen aan je voedingspatroon.

Conclusie

Tot zover het Dr. Frank dieet, volgens velen een dieet wat goede en snelle resultaten boekt en waarbij het hongergevoel beperkt blijft. Wel een redelijk eenzijdig dieet, zorg dat je voldoende recepten verzameld. Zelf heb ik dit dieet niet gevolgd, omdat het zo nieuw is, maar dit dieet lijkt erg op het Atkins en South-Beach dieet en deze hebben toch bewezen dat afvallen met een eiwit dieet erg prettig en snel werkt.

Gezond slank met dr. Frank
Gezond slank met dr. Frank
Frank van Berkum

South Beach Dieet

t2 south beach diet klein South Beach Dieet
Het South Beach dieet is een dieet waarbij je leert te vertrouwen op de goede koolhydraten en de goede vetten. Heb je deze leefwijze onder de knie dan weet je de slechte koolhydraten en slechte vetten te vermijden, waardoor je gezondheid vooruit gaat en je gewicht verliest. Deze gezonde leefwijze van het South Beach Dieet realiseer je in 3 fasen.

Fase 1

De eerste twee weken eet je gewone porties vlees, kip, kalkoen, vis en schaaldieren. Hierbij eet je ook voldoende groenten. In deze eerste twee weken zijn brood, rijst, aardappelen, pasta, fruit en andere koolhydraatrijke producten niet toegestaan. Kaas, noten, eieren en olijfolie staan wel op het menu. Het is de bedoeling zoveel te eten tot je verzadigd bent en je wordt aangemoedigd een tussendoortje te nemen. Dit is fase 1.

Fase 2

In fase 2 begin je weer goede koolhydraatrijke voedingsmiddelen aan je dieet toe te voegen. Denk aan fruit, en volkoren producten. Producten met een laag glycemische waarde. In deze fase verlies je nog ongeveer een halve kilo tot een kilo gewicht per week. Hoelang deze fase duurt, hangt af van het doel dat je wilt bereiken. Als dit doel bereikt is ga je over naar fase 3.

Fase 3

De insteek van deze fase is om het niet meer als een dieet te zien, maar als een ‘leveswijze’. Je eet gewone producten, maar met in het achterhoofd de basisregels van het South Beach Dieet.

Bij het South Beach Dieet word je gestimuleerd zoveel mogelijk volwaardige voedingsmiddelen te eten die niet bewerkt zijn, maar puur en vers. Denk bijvoorbeeld aan volkoren producten en vers geperst sap i.p.v. sap uit een pak. Grondlegger Dr. Agatston raad aan om iedere dag een goede multivitaminepil te slikken, gecombineerd met visoliecapsules (omega-3 vetzuren). Overige bouwstoffen voor het lichaam worden voldoende uit de gezonde voeding gehaald.

Alli, hulp bij diëten

t2 alli big Alli, hulp bij diëten

Afvallen met Alli, geen dieet maar kan wel ondersteunen bij een dieet.
Alli is een pil waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het gebruikt kan worden om af te vallen. Alli is vrij verkrijgbaar zonder doktersrecept.

Alli en afvallen

Het aantal kilo’s dat je afvalt met Alli verschilt van persoon tot persoon. Belangrijk is om te vermelden dat Alli een hulpmiddel is bij het afvallen en is bedoeld ter ondersteuning.

De pil werkt dus uitsluitend als je zelf ook met je gewicht bezig met, of het nu is via een dieet, veel bewegen en sporten, of je eet gewoon gezond. De producenten van Alli beweren dat voor elke 2 kilo die je verliest de pil voor een extra afname van 1 kilo zorgt. Alli is daarmee een hulpmiddel.

Het precieze aantal kilo’s dat je via de Alli pil zal afvallen verschilt per persoon. Wanneer na 12 weken niet tenminste 5% gewichtsverlies heeft opgetreden, dan moet het gebruik van Alli worden gestopt.

Hoe werkt Alli?

Orlistat, online verkrijgbaar onder de naam Alli en als recept verkijgbaar onder de naam Xenical, vermindert de werking van de stoffen die ervoor zorgen dat vet in het lichaam worden opgenomen. Een groot deel van het vet komt daardoor in de darmen terecht en wordt niet opgeslagen in het lichaam met gewichtsverlies als resultaat. Het middel voorkomt dus dat ons lichaam vet opneemt van het voedsel wat tot ons nemen. Orlistat wordt in combinatie met een dieet voorgeschreven.

Bijwerkingen van Alli

Belangrijk bij het gebruik van Alli is dat je dit doet in combinatie met een calorie- en vetarmdieet. Doe je dit niet en eet je te veel vet dan kun je te maken krijgen met vervelende bijwerkingen zoals extreme diaree of zelfs ongewild ontlastingverlies. Je krijgt in het begin last van je darmen en van winderigheid. Hoe meer vet je eet des te groter zullen de bijverwerking zijn, omdat het niet verteerde vet uit je lichaam verwijdert wordt. Deze verschijnselen zullen zich zeker in het begin voordoen, omdat je lichaam nog moet wennen aan het middel.

Alhoewel deze bijverschijnselen aanzienlijk kunnen worden verkleind door je aan een vet arm dieet te houden, is het misschien wel een extra motivatie om je aan te moedigen om je aan je dieet te houden.

Beperkingen aan gebruik van Alli

Er zijn een aantal voorwaarden aan het gebruik van Alli verbonden. Alli is niet geschikt voor personen onder de 18 jaar en voor mensen die een BMI hebben onder de 28. Voor het berekenen van je BMI, klik hier. Daarnaast moet je – zoals reeds aangegeven – Alli pas gaan gebruiken wanneer je een dieet volgt in combinatie met regelmatige beweging.

Kortom, Alli is niet een middel op zich, maar stimuleert het gebruik van gezonde voeding en een gezondere levensstijl.

Humeur en chocolade

Mensen die regelmatig chocolade eten zijn depressiever dan mensen die dit niet doen.

Volgens onderzoekers van de University of California zijn mensen die …… Lees verder: Humeur en chocolade

View full post on Dieet

Nederlander eet steeds meer sushi

Nederland eet steeds meer sushi. De Hollandse pot bestaat allang niet meer uit stamppot en zuurkool. Het broodje shoarma, …… Lees verder: Nederlander eet steeds meer sushi

View full post on Dieet

Nieuw logo: `Kijk of het klopt`

Foodlog.nl presenteerde afgelopen zaterdag een nieuw logo voor voedselproducten, met de naam ‘Kijkofhetklopt’. Door de barcode te scannen …… Lees verder: Nieuw logo: `Kijk of het klopt`

Lees volledig bericht op : Dieet

Zout in groente

Te veel zout is ongunstig voor de bloeddruk. Wie moet oppassen met zout, kan beter geen groenten uit blik en …… Lees verder: Zout in groente

Lees volledig bericht op : Dieet

Toename in alcoholvergiftiging bij jongeren

Het aantal jongeren dat in 2009 met een alcoholvergiftiging opgenomen is in het ziekenhuis, is maar liefst met 48% …… Lees verder: Toename in alcoholvergiftiging bij jongeren

Lees volledig bericht op : Dieet

Ratten en Junkfood

Onderzoekers schreven in Nature Neuroscience dat bij ratten junkfood neurobiologisch op dezelfde manier verslavend is als drugs. Maar zijn ze …… Lees verder: Ratten en Junkfood

Lees volledig bericht op : Dieet

“Goede” vetten versus “slechte” vetten

In veel voedingsmiddelen zitten vetten, maar er is een verschil in ‘goede’ en ’slechte’ vetten. Wat is er over bekend?

De …… Lees verder: “Goede” vetten versus “slechte” vetten

Lees volledig bericht op : Dieet

Het aardbeienseizoen is begonnen!

De aardbeien liggen weer volop in de super- en versmarkten. Door het strenge winterweer
heeft het langer geduurd dan in andere jaren.

 

Nederland …… Lees verder: Het aardbeienseizoen is begonnen!

Lees volledig bericht op : Dieet

Diëtisten laten zich niet in hoek duwen door Dr. Frank

Diëtisten laten zich door Dr. Frank niet zomaar zeggen dat zij niet voldoende op de hoogte zijn op het …… Lees verder: Diëtisten laten zich niet in hoek duwen door Dr. Frank

Lees volledig bericht op : Dieet

Minder last van astma door gewichtsverlies

Astmapatiënten met ernstig overgewicht die een bariatrische operatie (b.v. een maagband) ondergingen, konden 1 jaar na de operatie beter …… Lees verder: Minder last van astma door gewichtsverlies

Lees volledig bericht op : Dieet

Energiedrankjes maken je niet altijd fitter.

Energiedrankjes, bijvoorbeeld Red Bull, maken je niet altijd fitter. Een blikje bevat ongeveer evenveel cafeïne als 1 kopje koffie. …… Lees verder: Energiedrankjes maken je niet altijd fitter.

Lees volledig bericht op : Dieet

Anti Dieetdag

De internationale anti dieet dag is in 1992 ingesteld als reactie op een zelfmoord van een 15-jarige meisje omdat …… Lees verder: Anti Dieetdag

Lees volledig bericht op : Dieet

Nederlanders en hun alcoholconsumpties

De gemiddelde consumptie van alcoholdrinkende Nederlanders boven de 12 jaar is 1,3 glas per dag, inclusief de geheelonthouders. Dit blijkt …… Lees verder: Nederlanders en hun alcoholconsumpties

Lees volledig bericht op : Dieet

As van vulkaan geen bedreiging voedselveiligheid

De as van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull heeft in Nederland geen voedselveiligheidsrisico veroorzaakt voor mens en dier. Dit …… Lees verder: As van vulkaan geen bedreiging voedselveiligheid

Lees volledig bericht op : Dieet

Eén leeftijdsgrens bij alcoholverkoop

Tegenwoordig drinken jongeren steeds meer en vaker alcohol.  In een open brief  aan de tweede kamer wordt woensdag gepleit voor de …… Lees verder: Eén leeftijdsgrens bij alcoholverkoop

Lees volledig bericht op : Dieet

Documentaire: Verslaafd aan eten

Verschillende mensen met een eetverslaving vertellen wat ze dagelijks naar binnen werken en waarom ze zichzelf niet in hand …… Lees verder: Documentaire: Verslaafd aan eten

Lees volledig bericht op : Dieet

Calorie Restricted, een zeer extreem dieet

Amerika is in de ban van het dieet waarbij je je leven lang iedere hap die je …… Lees verder: Calorie Restricted, een zeer extreem dieet

Lees volledig bericht op : Dieet

Cafeïne verhoogt geheugen en concentratie bij werken in ploegendienst

Cafeïne helpt mensen in ploegendienst om minder fouten te maken, zegt een nieuwe studie van het Cochrane instituut. De …… Lees verder: Cafeïne verhoogt geheugen en concentratie bij werken in ploegendienst

Lees volledig bericht op : Dieet

Gezondheidsclaim plantensterolen goedgekeurd

De Europese Commissie (EC) is akkoord gegaan met een gezondheidsclaim voor levensmiddelen die een verband aangeeft tussen de …… Lees verder: Gezondheidsclaim plantensterolen goedgekeurd

Lees volledig bericht op : Dieet

Pizza met broccoli en blauwe kaas

Hieronder staat een heerlijk gerecht voor als je een dagje een gerecht wilt zonder vlees.

Pizza met broccoli en blauwe kaas:

Ingrediënten (4 personen):
- 1 …… Lees verder: Pizza met broccoli en blauwe kaas

Lees volledig bericht op : Dieet

Diepvriesgroenten zijn voedzamer dan verse groenten

Diepvries groenten zijn vaak voedzamer dan verse groenten. Voor de diepvries groenten gelden wel een aantal voorwaarde: ze moet direct …… Lees verder: Diepvriesgroenten zijn voedzamer dan verse groenten

Lees volledig bericht op : Dieet